הכל על מייפל

פורסם בתאריך :

שתף :

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

סירופ מייפל הוא סירופ ממתיק המיוצר באופן מסורתי, כבר מאות שנים, מעץ ההאדר (מייפל). מקובל להשתמש בו כתוספת לחביתיות, ופלים או פרנץ' טוסט. לעתים משמש באפייה, בייצור ממתקים וכתוספת לקינוחים.

סירופ המייפל מיוצר בצפון אמריקה, בעיקר לחבל קוובק בקנדה ומדינת ורמונט בארצות הברית, אך למעשה ניתן לייצרו בכל מקום שבו מתאפשרת צמיחת עצי מייפל. קנדה אחראית ליותר מ-80% מן הייצור העולמי של סירופ מייפל, כלומר – 7 מיליון גלונים בשנה (נתוני 2005). כמויות קטנות יותר מיוצרות במיין, ניו יורק, אוהיו וכמה מדינות אחרות.

העצים, שבלשד שלהם נעשה שימוש בתהליך הייצור, הם לרוב מייפל סוכר (Acer saccharum) ומייפל שחור (Acer nigrum), בשל תכולת הסוכר הגבוהה שלהם. הסירופ נרדה על ידי ביצוע חתך בעץ מייפל וניקוז הנוזל לדלי. כיום מקובל לבצע את האיסוף באמצעות צינורות פלסטיק. לא מתבצע חתך בעץ שגילו פחות מ-40 שנה וקוטרו קטן מ-25 סנטימטרים. עומקו של החתך הוא בערך 25-38 מילימטרים.

הייצור מתרכז בחודשים פברואר, מרץ, ואפריל, בהתאם לתנאי מזג האויר. לילות מקפיאים וימים חמימים נחוצים לעידוד זרימת נוזל השיפה. שימוש במערכת צינורות מודרנית תוך יצירה מלאכותית של ריק מגביר את התפוקה. בכל שנה נקדח חור בנקודה אחרת על מנת לאפשר החלמה של גזע העץ.

בשיטה המסורתית הועבר הנוזל שנאסף בדלי למקום עיבודו, הקרוי "בית סוכר" (או "בקתת סוכר"). כיום ההעברה ל"בית הסוכר" מתבצעת באמצעות צינורות. בבית הסוכר מוזרם הלשד באיטיות למשטח אידוי שבו הוא מורתח עד הפיכתו לסירופ. התהליך איטי בשל כמות המים שיש לאדות לשם יצירת הסירופ. לצורך ייצור ליטר אחד של סירופ דרושים 40 ליטרים של לשד (במילים אחרות, יש לאדות 39 ליטרים של מים). תהליך מורכב זה מסביר את מחירו הגבוה של סירופ המייפל האמיתי וגם את נוכחותם המוגברת של החיקויים.

מה ההבדל בין סירופ מייפל אמיתי לסירופ בטעם מייפל? 

סירופ מייפל טהור מופק משרף עץ האדר, ללא תוספת סוכר, מייצבים, חומרי טעם ושאר כימיקלים. סירופ מייפל מכיל פחות קלוריות מסוכר וטעמו מתוק יותר. הוא עשיר במגנזיום ובאבץ  סידן אשלגן ומעט ברזל אין בו שומן או חלבונים. בכפית אחת של סירופ מייפל יש 17 קלוריות.
הסירופ המלאכותי מתוק וסמיך יותר מהסירופ הטבעי ומחירו נמוך ממחירו של הסירופ האמיתי. 
סירופ מלאכותי – סירופ בטעם מייפל, עשוי ממרכיבים תעשייתיים, שמקנים לו את הטעם ואת הצבע: מייצבים, צבע מאכל, חומרים משמרים, גלוקוזה ועוד. 

הידעתם?

האינדיאנים השתמשו במייפל למאכל ומרפא.
המהגרים החדשים שהגיעו לאמריקה השתמשו בשרף המייפל כתחליף לסוכר שהיה יקר להחריד באותם ימים.

טיפים:

להעשרת המתכונים שלכם בטעם מייפל, החליפו את הסוכר בסירופ מייפל. מתאים ללחמים, עוגות ומאפינס.
ניתן להמיר כוס סוכר בכוס ושליש סירופ מייפל ולהקטין את כמות הנוזלים ב-3 כפות.

שתף :

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרים שעשויים לעניין אותך